maandag 19 november 2012

Roger Van Damme lanceert nieuw, exclusief dessert



Afgelopen woensdagmiddag had ik de eer om samen met een select groepje journalisten en bloggers mee te kijken in de keuken van dessertenkoning Roger Van Damme. Hij stelde in Het Gebaar de Mandarine Exclusive voor, een - u raadt het al - exclusief dessert op basis van de Belgische likeur Mandarine Napoléon.


In de jaren negentig al won Van Damme al de Prix Mandarine Napoléon met een erg originele taart, twintig jaar later presenteert hij dus zijn eigenzinnig dessert.
Van Damme: "De Mandarine Napoléon is een zoete likeur en daarom heb ik gezocht naar een goede, eerder zurige, tegenhanger. Die vond ik in de Calamondin-vrucht. Verder werkte ik met sinaasappel en panna cota. Het is heel erg belangrijk om smaken evenwichtig te combineren."


Na de introductie, bij een heerlijke Mandarine Mimosa van de hand van Manuel Wouters, mogen we met z'n allen mee de keuken in. Daar krijgen we in primeur de originele bordjes met een potpourri van kruiden, specerijen, mandarijntjes, ... te zien en maakt Roger live een Mandarine Exclusive voor ons klaar. Zelf ben ik absoluut geen dessertenmens, maar nu komt me toch het water in de mond. En het moet gezegd: wanneer we even later aan tafel gaan en het gerecht op tafel komt: het is top!


Hoeveel zo'n dessertje dan wel mag kosten? Geen idee, maar bij een blik op de kaart blijken de prijzen erg goed mee te vallen, alleszins voor een sterrenrestaurant.
Allen daarheen zou ik zeggen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten